Zadanie:
„Utworzenie Ekopracowni w Samorządowym Liceum Ogólnokształcącym im. R. Traugutta w Zgierzu”.
Informacja o dofinansowaniu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Zadania w ramach konkursu „Moja wymarzona ekopracownia”.
Nazwa zadania: „Utworzenie Ekopracowni w Samorządowym Liceum Ogólnokształcącym im. R. Traugutta w Zgierzu”.
Wartość ogólna: 42.105,00
Dotacja ze środków WFOŚiGW w Łodzi: 32.000,00
Środki własne: 10.105,00
Dowiedz się więcej ze strony: www.zainwestujwekologie.pl
Zakres merytoryczny projektu.
Edukacja ekologiczna ma za zadanie kształtowanie postaw sprzyjających trosce o środowisko. Podstawa programowa nauczania ekologii, przyrody, biologii i chemii w liceum uwzględnia nabycie przez uczniów umiejętności badawczych i obserwacyjnych związanych z tematyką ekologii. Realizacja tematyki zajęć powinna być prowadzona z wykorzystaniem nowoczesnych, różnorodnych pomocy dydaktycznych, metod i form pracy oraz w środowisku naturalnym. Zaplanowane zadania będą realizowane w sposób spiralny i obejmą edukacją ekologiczną wszystkich uczniów przez trzy lata nauki liceum.
Ekologia jest przedmiotem uzupełniającym ale obowiązkowym w naszym liceum dla uczniów klasy biologiczno-chemicznej od klasy II. Został on wprowadzony do szkolnego zestawu programów nauczania i jest realizowany od 2 lat tj. wprowadzenia nowej reformy do szkół ponadgimnazjalnych, ponieważ uczniowie naszej szkoły zawsze osiągali sukcesy z zakresu ekologii.
Przyroda w liceum jest również przedmiotem uzupełniającym, obowiązkowym dla tych uczniów, którzy nie wybrali żadnego przedmiotu przyrodniczego do realizacji w zakresie rozszerzonym, uczniowie niezainteresowani przedmiotami przyrodniczymi i nie wiążący swojej przyszłości edukacyjnej i zawodowej z tymi dziedzinami wiedzy. Celem kształcenia w ramach ekologii i przyrody jest rozumienie metody naukowej, polegającej na stawianiu hipotez i ich weryfikowaniu za pomocą obserwacji i eksperymentów. Dlatego ważnym elementem w nauczaniu ekologii i przyrody jest to aby celem było przede wszystkim poszerzenie wiedzy uczniów z zakresu nauk przyrodniczych. Warto zwrócić uwagę na to, że chodzi w tych przedmiotach o poszerzenie a nie o pogłębienie wiedzy, które ma zazwyczaj miejsce w realizacji zakresu rozszerzonego. Uczniowie liceum to młodzi ludzie w wieku 17-19 lat, którzy są zdolni do wykonywania skomplikowanych czynności intelektualnych, takich jak między innymi analiza procesów i zjawisk, formułowanie związków przyczynowo-skutkowych, wnioskowanie czy też dobieranie odpowiednich argumentów na rzecz określonego stanowiska. Przedmiotu ekologia i przyroda nie da się realizować metodami podawczymi, „od tablicy”, nauczyciele muszą znaleźć czas na doświadczenia i obserwacje, zajęcia w terenie, razem z uczniami rozwiązując problemy badawcze.
Program edukacyjny zwany programem ,,EKO-PRZYRODA w Traugucie” został opracowany z myślą o wykorzystaniu bazy dydaktycznej nowo projektowanej ekopracowni. Program uwzględnia przede wszystkim zagadnienia z zakresu ekologii, biologii, chemii, przyrody, botaniki, zoologii, edukacji prozdrowotnej. ,,EKO-PRZYRODA w Traugutcie” to przede wszystkim program opierający się na doświadczeniu i eksperymencie, a więc takich metodach stosowanych w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, których brakuje w codziennej pracy z uczniem. Praca metodą doświadczalną, eksperymentalną czy obserwacją badawczą kształtuje umiejętności twórcze i dynamiczne myślenie, a poprzez edukację ekologiczną szkoła kształtuje u młodych ludzi postawy odpowiedzialności oraz poszanowania życia. Dodatkowym impulsem do napisania programu jest doświadczenie, które szkoła zdobyła, przygotowując uczniów do konkursów i olimpiad ekologicznych. Niniejszy program został napisany z myślą o młodzieży ponadgimnazjalnej,. W swojej strukturze uwzględnia przede wszystkim treści realizowane w czasie zajęć dydaktycznych wykraczające poza program nauczania w szkole średniej. Aby jednak objąć programem jak największą grupę uczniów w programie ujęto również treści obowiązujące w podstawie programowej dla szkół średnich. Program ekologiczny poprzez stworzenie nowoczesnej ekopracowni ma służyć podniesieniu poziomu i efektów kształcenia przyrodniczego uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Program ekologiczny został podzielony na zajęcia dydaktyczne w pracowni i lekcje terenowe, konkursy ekologiczne oraz akcje i happeningi ekologiczne.
Przedstawiony program jest programem autorskim nauczyciela biologii do realizacji w Samorządowym Liceum Ogólnokształcącym im. R. Traugutta w Zgierzu w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ciągu dwóch lat w klasie pierwszej i drugiej w oparciu o materiały przygotowywane i polecane przez nauczyciela. Nie wymaga jednego konkretnego podręcznika. Zakłada możliwość korzystania z księgozbioru szkoły, Internetu, pomocy dydaktycznych i innych źródeł informacji. Realizacja programu pozwoli kształtować samodzielność i kreatywność ucznia oraz rozwijać świadomość ekologiczną młodszego pokolenia Polaków.
Cele edukacyjne i wychowawcze programu:
· uwrażliwianie na otaczającą przyrodę
· rozbudzanie potrzeby kontaktu ze środowiskiem przyrodniczym
· poznawanie walorów przyrodniczych regionu
· zapoznanie z zagrożeniami ekologicznymi Zgierza
· uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższej okolicy
· poznanie zagrożeń ekologicznych wynikających z ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze
· kształtowanie nawyków proekologicznych
· uczestnictwo w działaniach ochronnych i zapobiegawczych dewastacji środowiska
· poznanie sposobów ochrony abiotycznych elementów środowiska
· dostrzeganie zależności między stanem środowiska a zdrowiem człowieka
· kształcenie samodzielności i kreatywności
· zapoznanie z metodologią prowadzenia badań
· kształcenie dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych
· poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji
· rozwijanie umiejętności obserwowania środowiska.
· prowadzenie aktywnych form edukacji ekologicznej w terenie.
· poznawanie praw i mechanizmów występujących w przyrodzie.
· rozwijanie samodzielności i kreatywności uczniów (samodzielne prowadzenie badań i analiza wyników).
· nawiązanie współpracy pomiędzy nauczycielami, instytucjami, społeczeństwem lokalnym w celu stworzenia klimatu sprzyjającego edukacji ekologicznej.
· zastosowanie wiedzy chemicznej i badań laboratoryjnych do monitoringu środowiska naturalnego
Miejsce realizacji programu:
Większość zajęć będzie odbywała się w projektowanej ekopracowni. Część zajęć odbywać się będzie w terenie, skąd pobrane próbki, zdjęcia, okazy itp. będą kolekcjonowane, analizowane i opracowywane w szkole.
Metody pracy:
– obserwacja i praca w terenie
– doświadczanie i przeprowadzanie doświadczeń
– konkursy, olimpiady
– wycieczki i wyjścia edukacyjne
– projekty edukacyjne
– prace plastyczne, fotograficzne
– podejmowanie działań na rzecz środowiska
– warsztaty, pogadanki, prelekcje, filmy, programy multimedialne
– metody aktywizujące: „burza mózgów”, „drzewo decyzyjne”, mapa mentalna,
– analiza plansz, foliogramów, map, programów multimedialnych,
– rozwiązywanie zadań z kart pracy,
– rozwiązywanie testów z zakresu ekologii i ochrony środowiska,
– udział w projektach edukacyjnych/konferencjach o charakterze ekologicznych,
– przygotowanie, przeprowadzenie i analiza ankiet i sond w środowisku lokalnym,
– wykonywanie plansz, ulotek informacyjnych oraz prezentacji multimedialnych,
– badanie stanu chemicznego i biologicznego gleby, wody i powietrza,
– przygotowanie konkursów szkolnych,
– udział w wycieczkach
– udział w ogólnopolskich akcjach na rzecz ochrony środowiska naturalnego,
– organizacja uroczystości/akcji informacyjnych /konkursów o charakterze ekologicznym.
Efekt ekologiczny planowany do uzyskanie w wyniku realizacji programu.
W wyniku realizacji powyższego programu edukacji ekologicznej, uczniowie:
1. Poznają piękno otaczającego nas świata.
2. Dostrzegą związki pomiędzy działalnością człowieka, a stanem środowiska przyrodniczego.
3. Poznają zależności istniejące w ekosystemach.
4. Zdobędą umiejętności badania i interpretowania zjawisk przyrodniczych.
5. Poznają stopień zanieczyszczenia środowiska swojej najbliższej okolicy.
6. Przedstawią sposoby zapobiegania zanieczyszczeniom środowiska w mieście.
7. Poznają metody monitorowania stanu czystości środowiska.
8. Potrafią świadomie dokonywać wyborów na rzecz ochrony przyrody.
9. Potrafią w sposób świadomy zadbać o swoje zdrowie.
10. Wykorzystają swoją wiedzę i umiejętności do konstruktywnego rozwiązywania problemów ekologicznych swojego miasta.
Formy pracy:
– praca w zespole
– praca w grupach dwuosobowych,
– praca indywidualna
-zajęcia terenowe
Potrzebne środki dydaktyczne:
– zestawy do badania zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, paski wskaźnikowe do oznaczania zawartości
różnych jonów, pakiety do określania zawartości jonów w wodzie i glebie;
– sprzęt laboratoryjny do wykonywania doświadczeń, destylacji, poboru próbek gleby i wody;
– przyrządy pomiarowe: natężenia dźwięku, pH, wilgotności, oświetlenia, temperatury;
-, komputer (laptop) z oprogramowaniem i pakietem MS Office;
– aparat fotograficzny;
– filmy DVD i programy multimedialne związane z przyrodą, jej ochroną i ekologią;
– plansze i foliogramy dotyczące ochrony przyrody i zanieczyszczeń środowiska;
– lornetki, lupy, kompasy, mapy, atlasy przyrodnicze;
– mikroskopy z preparatami trwałymi, mikroskopy do podręcznych badań;
– zestawy demonstrujące alternatywne źródła energii, biodegradację;
– zestawy do nagrywania dźwięków.
Szczegółowe treści edukacyjne
1. Gatunki wskaźnikowe. (rozumienie pojęcia stenobionty, wybrane bioindykatory w świecie roślin i zwierząt; nitrofile, kalcyfile, halofity, heliofity, acydofile, bazofile, hydrofity, higrofity; test rzeżuchy- badanie gleby pod kątem szkodliwych substancji)
2. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza i ich źródła. (klasyczny skład powietrza, budowa atmosfery, źródła zanieczyszczeń, zanieczyszczenia gazowe, pyłowe, naturalne i sztuczne)
3. Badanie czystości powietrza metodą skali porostowej. (zajęcia terenowe z wykorzystaniem obserwacji rodzajów porostów w lesie, przy ruchliwej ulicy, w parku, obserwacja, zbieranie i opracowywanie danych)
4. Obserwacja zanieczyszczeń pyłowych w najbliższej okolicy. (zajęcie terenowe, mikroskopowe badanie warstwy pyłu, określanie odczynu pobranego pyłu)
5. Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka. (dwa rodzaje smogów; londyński i typu Los Angeles; siła wiatru a smog, zagrożenia zdrowotne dla układu oddechowego, układu krążenia, dla narządu wzroku)
6. Kwaśne deszcze. ( przyczyny i skutki dla gleby, wody, dla fauny i flory, dla człowieka i zabytków; jaki deszcz określamy kwaśnym? Technologie odsiarczania i odazotowanie spalin)
7. Badanie kwasowości cieczy. ( pomiary ph za pomocą uniwersalnych papierków wskaźnikowych; porównywanie kwasowości różnych płynów, w tym wody opadowej)
8. Dziura ozonowa. ( przyczyny powstania, skutki, wpływ na organizmy, opalać się czy nie?)
9. Efekt cieplarniany – realne zagrożenie czy wymysł klimatologów? ( przyczyny powstawania efektu szklarniowego, gazy cieplarniane, skutki ocieplenia klimatu)
10. Zanieczyszczenia biologiczne powietrza. ( pyłki roślin, zarodniki grzybów, bakterie, roztocza, ich wpływ na zdrowie człowieka, alergie)
11. Metale ciężkie. ( źródła metali śmierci, szkodliwość działania, sposoby przeciwdziałania )
12. Sposoby ochrony powietrza. ( ekologiczne środki transportu, modernizacja istniejących technologii, wdrażanie czystszych technologii, budowanie izolacyjnych pasów zieleni, akty prawne )
13. Hałas ciągle groźny. ( badanie obciążeń hałasem w ciągu dnia, wpływ hałasu na zdrowie, wpływ na zwierzęta, sposoby niwelowania hałasu)
14. Wskaźniki czystości wody. ( fizyczne, chemiczne, biologiczne wskaźniki, klasy czystości wody )
15. Eutrofizacja- wtórne zanieczyszczenie wód. ( przyczyny i skutki eutrofizacji )
16. Ścieki- odwrotna strona cywilizacji. ( rodzaje ścieków, wskaźniki zanieczyszczeń ścieków, ile wody zużywamy? )
17. Rodzaje oczyszczalni ścieków. ( wycieczka do oczyszczalni w Zgierzu; wskaźniki i normy zanieczyszczeń; etapy oczyszczania ścieków w oczyszczalni mechaniczno-chemiczno-biologicznej. )
18. Ochrona wód. ( czynna i bierna ochrona wód, rozwiązania techniczne, regulacje prawne )
19. Jezioro jako ekosystem. ( największe i najgłębsze jeziora Polski, zespoły ekologiczne jeziora, budowa miski jeziornej, ochrona jezior w Polsce )
20. Ochronna działalność przyrody przed powodziami. ( badanie wyparowywania wody przez rośliny, gatunki roślin chroniące przed powodziami)
21. Środki ochrony roślin. ( herbicydy, fungicydy, insektycydy; wpływ na człowieka i zwierzęta, kumulacja w łańcuchach pokarmowych; alternatywne metody walki ze szkodnikami, uprawy ekologiczne)
22. Ocena jakości gleby w najbliższym środowisku. ( rejestrowanie i opis dziko rosnących roślin na okolicznych polach; gatunki wskaźnikowe – wycieczka)
23. Nawozy sztuczne- problem współczesnego rolnictwa. (azotany w wodzie pitnej, zawartość azotanów w warzywach, wpływ na zdrowie człowieka, jak usuwać azotany z warzyw czy jeść nowalijki?)
24. Ustalanie występowania azotanów w sokach warzywnych i owocowych- ćwiczenia.
25. Odpady- skąd się biorą i co z nimi zrobić? ( różne technologie składania i przetwarzania odpadów, odzyskiwanie surowców z odpadów, piroliza śmieci, paliwo z odpadów)
26. Wycieczka do spalarni śmieci.
27. Promieniowanie w środowisku człowieka. (źródła promieniowania, promieniowanie kosmiczne, ziemskie źródła promieniowania, działanie na człowieka, ochrona przed promieniowaniem )
28. Alternatywne źródła energii i ich realne wykorzystanie w Polsce. (energia słońca, wody, wiatru, biomasy, energia jądrowa )
29. Chemiczne dodatki do żywności. ( konserwanty, barwniki, spulchniacze, antyoksydanty, rodzaje E wykaz, szkodliwość)
30. Dioksyny w żywności. ( źródła dioksyn, gatunki o dużej zawartości dioksyn, toksyczność)
31. Środki przeciwbólowe – ryzyko przyjmowania. ( rodzaje, czas przebywania w organizmie ludzkim, skutki uboczne, toksyczność )
32. Wpływ ziół na człowieka. ( co zawierają rośliny? Podział ziół pod katem ich przydatności, rodzaje surowców zielarskich, rola przypraw w pożywieniu, zioła w służbie urody; rozpoznawanie wybranych gatunków roślin)
33. Ekosystem lądowy – zajęcia terenowe ( elementy abiotyczne, pomiary ph gleby, temperatury, wilgotności, siły wiatru, ustalanie profilu glebowego; elementy biotyczne, producenci, konsumenci, reducenci; energia i materia w ekosystemie)
Formy realizacji programu:
– zajęcia terenowe w Lesie Łagiewnickim
-wycieczka do Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich
– oznaczanie czystości powietrza metodą porostową
– wykonywanie zielników, plakatów, posterów
– doświadczenia i obserwacje
– praca z mikroskopem
– wycieczki: do Oczyszczalni ścieków, do Ogrodu Botanicznego, do Palmiarni
Łódzkiej, do rezerwatu Ciosny; do Muzeum Ewolucjonizmu w Warszawie
– udział w konkursach ekologicznych i Olimpiadzie Wiedzy Ekologicznej
– warsztaty
– prezentacje multimedialne
– dyskusje
– gry dydaktyczne
– projekty
– korzystanie z różnych źródeł literatury o tematyce ekologicznej
– korzystanie z Internetu
Podczas realizacji programu planujemy wyjazdy do:
1. Centrum Edukacji Ekologicznej w Łagiewnikach.
2. Ogrodu Botanicznego i Palmiarni w Łodzi.
3. Ogrodu Zoologicznego w Łodzi.
4. Zgierskiej Oczyszczalni Ścieków.
5. Wysypiska Śmieci w Zgierzu.
6. Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
7. Muzeum Ewolucjonizmu w Warszawie
TEMATYKA I PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DO PROWADZENIA ZAJĘĆ W PRACOWNI
Pracownia przewidziana jest na realizowanie podstawy programowej z ekologii, biologii, przyrody, wybrane tematy z chemii zawierające elementy ekologii i ochrony środowiska w liceum , na których to przedmiotach realizowane zagadnienia są w pełni skorelowane z ekologią i ochroną przyrody. Stworzenie pracowni wyposażonej w nowoczesne pomoce dydaktyczne umożliwi prowadzenie zajęć w sposób ciekawy dla uczniów, rozbudzających w nich nie tylko zainteresowanie przedmiotami ale zachęcających do podejmowania działań badawczych, do aktywnego poznawania, badania i rozwijania swoich zainteresowań. Wyposażenie pracowni w komputer z odpowiednim oprogramowaniem, projektor multimedialny, a przede wszystkim pomoce dydaktyczne umożliwią ciekawsze i efektywniejsze prowadzenie zajęć. Pozwoli to uczniom na:
- twórcze przekształcanie przygotowanych plansz i materiałów, obejrzenie pokazów i doświadczeń, animacji, filmów, modeli, rysunków i schematów;
- samodzielne, twórcze rozwiązywanie problemów;
- nowoczesną prezentację własnych opracowań wyników badań;
- obserwację na dużym ekranie, analizę i natychmiastowy opis obiektów i zjawisk mikroskopowych przez wszystkich uczestników zajęć w tym samym czasie;
- prowadzenie na żywo pokazów i eksperymentów na lekcjach ekologii ,biologii, chemii oraz takich przedmiotach jak: fizyka, matematyka, geografia oraz omawianie wyników w oparciu o widoczne na tablicy wykresy, tabele, zestawienia, do których na bieżąco można wprowadzać dane;
- stały dostęp do informacji – wszystkie zajęcia prowadzone przy użyciu komputera i projektora multimedialnego mogą zostać zapisane, dzięki czemu mogą być wykorzystane w dowolnej chwili na kolejnych zajęciach – ma to duże znaczenie przy zaplanowanym, długoterminowym monitorowaniu stanu czystości wód, gleby, powietrza i hałasu oraz powtórzenia fragmentów lekcji, które nie zostały zrozumiane, w lekcjach powtórzeniowych czy na zajęciach wyrównawczych.
Różnorodne zestawy dydaktyczne do badań oraz nowoczesny sprzęt, umożliwią uczniom samodzielnie wykonywanie wielu doświadczeń z ekologii, biologii, chemii i w pełni rozbudzą postawy proekologiczne.
Projekty edukacyjne
Uczniowie Liceum realizowali już projekty edukacyjne związane z ekologią, ochroną przyrody i środowiska. Zadania jakie podejmuje szkoła i nowoczesna pracownia, wyposażona w odpowiedni sprzęt i zestawy do badań, z pewnością zachęcą jeszcze większą grupę uczniów do realizacji projektów o tej tematyce. Propozycje tematów do realizacji projektów, zostały przedstawione przez nauczycieli, ale uczniowie mogą sami zaproponować własne. Uczniowie realizując tematy nie tylko uczą się współpracować w grupie, ale i wykazują się pomysłowością w prowadzeniu badań, analiz i ich prezentacji. Dostęp do zestawów badawczych, możliwość wykorzystania nowoczesnego sprzętu oraz udział w różnorodnych formach edukacji ekologicznej, mogą być dużą inspiracją dla uczniów przy realizacji własnych tematów projektów.
Warsztaty ekologiczne
Tematyka warsztatów ekologicznych została dobrana w taki sposób, aby w pełni korelowała z podstawą programową ekologii, chemii, przyrody realizowaną w liceum.
Zajęcia mają na celu:
· wskazanie metod i sposobów badania stanu wód, gleby, powietrza i natężenia hałasu w najbliższej okolicy;
· pokazanie uczniom zastosowania wiedzy chemicznej i badan laboratoryjnych do monitoringu środowiska naturalnego w najbliższej okolicy, jego celowości i potrzeby;
- budowanie postaw pro-środowiskowych i emocjonalnie pozytywnego nastawienia do przyrody;
- prowadzenie obserwacji, dokonywania pomiarów i nagrań, wnioskowania i prezentacji wyników własnych badań;
- poznanie podstawowych zasad ochrony środowiska oraz pozyskiwania energii z naturalnych jej źródeł;
- kształtowanie postaw proekologicznych.
Zaplanowano warsztaty dla uczniów wszystkich klas I oraz klasy II i III w szkole. Każde zajęcia odbywają się zarówno w pracowni jak i w terenie. Tematyka zajęć ma charakter spiralny. Uczniowie w ciągu trzech lat nauki będą brali udział we wszystkich formach zajęć, tak aby w pełni poznać metody monitoringu środowiska naturalnego związanego z badaniem stanu wód, powietrza, gleby i natężenia hałasu oraz w poznawaniu obiektów przyrodniczych w najbliższej okolicy. Formy i metody zajęć wpłyną na pozytywne postawy badawcze uczniów, pozwolą na rozbudzenie ciekawości i lepsze zrozumienie celowości działań związanych z ochroną środowiska. Możliwość opracowywania przez uczniów w nowoczesny sposób własnych badań i różnorodność form ich prezentacji, rozbudzi pomysłowość i wpłynie na wzrost efektów nauczania.
Zajęcia warsztatowe będą prowadzone w różnych miejscach miasta i okolic. Oprócz określonego do realizacji tematu, uczniowie będą prowadzili podstawowe badania natężenia hałasu oraz pobierali próbki wody, gleby i roślin do badań. Wyniki badań gromadzić i opracowywać będzie grupa wyznaczonych uczniów oraz uczestniczących w zajęciach koła biologiczno – ekologicznego. Opracowane materiały nauczyciele będą wykorzystywali na lekcjach przy realizacji tematów zgodnych z podstawą programową nie tylko z biologii i chemii, ale również informatyki, fizyki czy matematyki. Dzięki temu uczniowie wszystkich klas będą mieli okazję poznać efekty swojej pracy oraz ich słuszność.
Konkursy
Uczniowie naszego liceum odnosili znaczne sukcesy w konkursach związanych z ekologią o zasięgu powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim, np.: nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Ekologicznym EKO-PLANETA, laureaci i finaliści w Międzyprzedmiotowym Konkursie Ekologiczno – Turystycznym, czołowe miejsca w powiatowych konkursach: Ekologia w Internecie – „Promujmy zdrowie”. Nauczycielka biologii i ekologii która jest autorką ww programu tak pisze o swojej pracy: „Od lat realizuję edukację ekologiczną i prozdrowotną. Corocznie przygotowuję uczniów do konkursów i olimpiad, w których odnoszą sukcesy. Posiadam uczniów – laureatów i finalistów etapu centralnego Olimpiady Wiedzy Ekologicznej: IV miejsce w Polsce w XXII Olimpiadzie Wiedzy Ekologicznej, V miejsce w Polsce w XXV Olimpiadzie , w tym roku w XXVIII Olimpiadzie Wiedzy Ekologicznej uczennica zajęła II miejsce w województwie i jest finalistką etapu centralnego tejże olimpiady w Katowicach. I miejsce w Wojewódzkiej Olimpiadzie Wiedzy o HIV i AIDS zajęły uczennice w roku szk. 2012/2013.
Przygotowywałam i prowadziłam w naszej szkole międzynarodowe warsztaty ekologiczne w ramach Festiwalu im. Puchalskiego dla młodzieży i nauczycieli z Francji, Hiszpanii i Turcji pt „Jak i dlaczego należy oszczędzać energię?” Wyróżnienie dla ucznia w Konkursie Fotograficznym w ramach tego festiwalu. Natomiast uczennica zdobyła w 2012
I miejsce w konkursie plastycznym „H2O Design” organizowanym przez Bank Ochrony Środowiska w Warszawie.”
Tak więc nadal będą prowadzone zajęcia przygotowujące uczniów do konkursów ale w oparciu o wzbogacone pomoce dydaktyczne jakże niezbędne do realizacji przedmiotu.
WYCIECZKI, ZAJĘCIA W TERENIE I INNE WYCIECZKI EDUKACYJNE
Większość wycieczek edukacyjnych będzie prowadzona w Zgierzu i najbliższej okolicy.
Zajęcia terenowe Na ścieżce przyrodniczo – leśnej „Grądy nad Lindą – Uroczysko Lućmierz”, prowadzone są od kilku już lat przez nauczycielkę biologii liceum dla uczniów klas BIOLOGICZNO –CHEMICZNYCH gdzie realizowana jest ekologia. Rozszerzona została tematyka zajęć o praktyczne badania i ćwiczenia na terenie rezerwatu.
Główne cele zajęć, to:
· Praktyczne zdobycie umiejętności rozpoznawania gatunków drzew i krzewów, grzybów i ich klasyfikacja;
· Poznanie bioróżnorodności kompleksu leśnego „Grądy nad Lindą”;
· Poznanie znaczenia ochrony różnych fitocenoz i zoocenoz;
· Badania i ćwiczenia praktyczne mające na celu określenie czystości powietrza, wód, gleby oraz poziomu natężenia hałasu;
· Kształcenie wrażliwości ekologicznej oraz właściwych nawyków w trakcie przebywania na terenie rezerwatu.
Uczniowie w trakcie zajęć pracują w oparciu o przygotowane karty pracy, sporządzają z zajęć sprawozdania, referaty, prezentacje multimedialne, opracowują wyniki przeprowadzonych badań.
Zaplanowano wycieczki edukacyjne we współpracy z: Ośrodkiem Edukacji Ekologicznej w Lesie Łagiewnickim i Ośrodkiem Działań Ekologicznych „Źródła”, Oczyszczalnią Ścieków w Zgierzu, Parkiem Krajobrazowym Wzniesień Łódzkich, inne. Wybór tematyki zajęć prowadzonych na terenie obiektów jest ściśle związany z realizacją zadań ekologicznych prowadzonych przez szkołę. Uczniowie poznają: stan czystości wód na terenie Lasu Łagiewnickiego, zasady określania stanu zanieczyszczenia powietrza na podstawie skali porostowej, zasady właściwego dokarmiania ptaków, różne formy energii i jej wykorzystywanie przez człowieka. Uczniowie będą kształtowali właściwe nawyki i zachowania w trakcie przebywania na terenach leśnych. Zajęcia uzmysłowią młodzieży konieczność oszczędzania energii, wody, segregacji odpadów domowych. Wyzwolą inicjatywy związane z ochroną środowiska naturalnego i dbałość o jego stan. Zachęcą uczniów do podejmowania działań we własnych gospodarstwach domowych oraz na rzecz środowiska lokalnego.
Inne działania szkoły
Uczniowie zainteresowani będą mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach kół: chemicznego, biologiczno – ekologicznego.
Główne cele pracy kół to:
· poznanie ciekawych informacji o życiu organizmów
· poznanie ciekawych miejsc o znaczeniu przyrodniczym
· umożliwienie bezpośredniego kontaktu z przyrodą
· promowanie działań proekologicznych i prozdrowotnych
· pogłębianie wiedzy biologicznej ,chemicznej i ekologicznej
· przygotowanie do konkursów biologicznych i ekologicznych
· zdobywanie i promowanie szerszej wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska oraz wydarzeń ekologicznych
· rozumienie zmian zachodzących w przyrodzie pod wpływem działań człowieka
· zdobycie umiejętności dziennikarskich, tworzenia i redagowania strony internetowej.
Na zajęciach kół uczniowie będą mieli możliwość prowadzenia i analizowania wyników własnych badań z zakresu ochrony środowiska, obserwacji i poznawania środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy. Zdobędą szerszą wiedzę na temat ochrony gatunkowej w Polsce oraz pracy instytucji działających na rzecz ochrony przyrody i środowiska naturalnego. Będą brali udział w wycieczkach, wystawach oraz promowaniu w różnorodnej formie działań proekologicznych i prozdrowotnych.
Szczegóły i inne informacje uzyskasz tutaj: www.zainwestujwekologie.pl
Harmonogram finansowy zadania.
Lp. |
Wyszczególnienie |
Koszt całkowity zadania ogółem (suma kosztów wskazanych w kolumnach 2 i 6) |
Koszty poniesione do dnia złożenia wniosku |
Koszty do poniesienia
|
Rok wystawiania rachunków/faktur |
||
Dotacja |
Udział własny |
Ogółem koszty do poniesienia (suma kosztów wskazanych w kolumnach 4 i 5) |
|||||
|
1 |
2 |
4 |
5 |
6 |
||
[PLN] |
[PLN] |
[PLN] |
[PLN] |
[PLN] |
|||
1 |
Pomoce dydaktyczne |
19.967,59 |
– |
19.967,59 |
– |
19.967,59 |
2014 |
2 |
Sprzęt audio video, komputery, urządzenia fotograficzne |
5.994,54 |
– |
5.994,54 |
– |
5.994,54 |
2014 |
3 |
Wyposażenie (krzesła, stoły, żaluzje) |
14.037,87 |
– |
6.037,87 |
8.000,00 |
14.037,87 |
2014 |
4 |
Rośliny doniczkowe |
200,00 |
– |
– |
200,00 |
200,00 |
2014 |
5 |
Prace remontowe (malowanie pracowni) |
1.905,00 |
– |
– |
1.905,00 |
1.905,00 |
2014 |
|
ŁĄCZNIE KOSZTY ZADANIA |
42.105,00 |
– |
32.000,00 |
10.105,00 |
42.105,00 |
|