Szkoła doposażona została w sprzęt z zakresu edukacji komunikacyjnej w postaci trenażera reakcji w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i edukacja komunikacyjna niechronionych uczestników ruchu na terenie Gminy Miasto Zgierz” nr POIS.03.01.00-00-0336/22 współfinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 (działanie 3.1.: Rozwój drogowej i lotniczej TEN-T; oś priorytetowa III: Rozwój Sieci Drogowej TEN-T i Transportu Multimodalnego).
OPIS PROJEKTU Pod koniec 2021 roku przeprowadziliśmy szereg dyskusji w zespole, których celem była próba adekwatnej oceny sytuacji w jakiej znalazło się nasze liceum po 2 latach ograniczeń pandemicznych i nauczania w systemie zdalnym bądź mieszanym. W opinii nauczycieli SLO jest w lepszej pozycji niż większość okolicznych liceów, chociaż widoczne stają się pewne niedobory i potrzeby zarówno na poziomie indywidualnego niedostosowania do zadań stojących przed nauczycielami jak i na poziomie całej placówki edukacyjnej. Kadra wyodrębniła 4 najważniejsze problemy: 1. Problem z motywacja uczniów 2. Konieczność rozszerzenia oferty dla uczniów i otwarcia się na zadania wychodzące poza klasyczne zajęcia lekcyjne 3. Ograniczone możliwości uczniów na poziomie międzynarodowym 4. Dostosowanie organizacji szkoły do potrzeb zmieniającego się świata (niewystarczający poziom kompetencji cyfrowych kadry, niskie kompetencje językowe, nieadekwatne procedury administracyjne) Szkoły średnie borykają się teraz z 2 strukturalnymi problemami – podwójnymi rocznikami i klasami o minimalnej synergii i integracji uczniów. Wielu uczniów przez 3 lata nauki w szkole widziało swoich rówieśników tylko zdalnie przez 2/3 czasu jaki spędzili ucząc się. Do tego dużym problemem jest anonimowość i brak kontaktu pozawerbalnego między uczniami, ze względu na niechęć do włączania kamerek, albo przez brak możliwości technicznych czy przesyłowych. Problem motywacji uczniów zarówno do nauki jak i do aktywności społecznej jest bardzo niski, co ma odbicie w małym zainteresowaniu popularnymi do tej pory kołami tematycznymi, obecnością w konkursach czy, udziałem w wydarzeniach zewnętrznych, mimo wsparcia ze strony współpracujących ze szkołą uczelni wyższych. Wyzwaniem będzie dla nas znalezienie nowej, bardziej atrakcyjnej formuły tych działań albo przygotowanie zupełnie nowej oferty działań pozalekcyjnych. Wchodzące właśnie prawodawstwo prawdopodobnie jeszcze bardziej zmniejszy liczbę dostępnych dla młodzieży akcji prowadzonych przez organizacje pozarządowe, w które młodzi ludzie mogliby się włączyć. Pandemia odcięła wiele form aktywności wyjazdowej szkoły, a działania zdalne takie jak twinning, przez przesyt formami elektronicznymi, nie spotykają się z dużym entuzjazmem wśród młodzieży. Szkoła obecnie nie posiada aktywnych więzi z innymi placówkami na poziomie międzynarodowym, co dodatkowo pogłębia naszą izolację. Młodzież jest spragniona kontaktu z innymi kulturami. Dodatkowo szkoła posiada konieczne zaplecze do bycia gospodarzem wymian młodzieżowych. Największym problemem jest jednak bariera językowa i wykluczenie cyfrowe, które w znacznym stopniu utrudnia pracę w zdecentralizowanym modelu, który wymusza na szkole obecność w międzynarodowych projektach. Niski poziom kompetencji cyfrowych oznacza, że bardzo często nie wiemy, czego nie wiemy. Taki stan rzeczy utrudnia ruszenie z miejsca i poszukiwanie właściwych narzędzi. Braki cyfrowe i językowe zmniejszają nasze możliwości co bardzo dobitnie udowodnił nam proces przygotowywania się do złożenia wniosku i poszukiwania potencjalnych partnerów. Pomimo posiadania dobrego pakietu narzędzi cyfrowych (pakiet Microsoft), które umożliwiają łatwą pracę zdalną, platformy do organizowania konferencji i doświadczonej w edukacji zdalnej kadry, znalezienie odpowiednich organizacji partnerskich było trudnym zadaniem i popełniliśmy po drodze wiele błędów, z których zdaliśmy sobie sprawę po fakcie, a często po kontakcie z organizacjami partnerskimi, które chętnie dawały nam porady jak efektywniej korzystać z narzędzi, które mamy dostępne. Jednocześnie niektóre wypracowane przez nas procedury administracyjne można uprościć, a część obszarów pracy administracyjnej jest bardzo czasochłonnych i nieefektywnych. Mamy poczucie, że w tym zakresie brakuje nam informacji o dobrych praktykach i pomysłów na praktyczne ulepszenia w funkcjonowaniu placówki. Jest to również obszar w którym w niewystarczającym stopniu utylizujemy posiadane narzędzia cyfrowe.
Po przeprowadzeniu rozpoznania w ofercie szkoleniowej firm i organizacji specjalizujących się w obsłudze i wspieraniu międzynarodowych szkoleń dla nauczycieli wybraliśmy partnera z Włoch, Hiszpanii oraz partnera z Malty. Wszystkie organizacje oferują zarówno wysoki poziom szkoleń, praktyczne podejście do przedmiotu kursu oraz wsparcie w organizacji kwestii logistycznych. Po wstępnych rozmowach są one w stanie odebrać naszych kursantów z lotniska, zapewnić przewodnika, zaproponować miejsca noclegowe oraz przekazywać bieżące informacje o ograniczeniach i wymogach związanych z COVID19. Znalezienie aktualnych informacji o wymogach sanitarnych jest bardzo trudne, zwłaszcza w przypadku Malty, która posiada bardzo bardzo restrykcyjne podejście do kwestii zdrowotnych. Niebagatelne jest również posiadanie organizacji, które pomoże nam w odkryciu kultury miejsc do których planujemy wyjechać. Obie organizacje są w stanie zarówno doradzić jak i pomóc w organizowaniu wycieczek do ciekawych miejsc, czy organizacji spotkań ze szkołami i nauczycielami z regionu, na czym bardzo nam zależy. Chcielibyśmy nie tylko zdobyć wiedzę i umiejętności, ale również poszerzyć nasze horyzonty i kontakty. W gronie nauczycielskim powstała inicjatywa by wykorzystywać zdobytą wiedzę o kulturze regionu by wzbogacić podstawę programową i „przemycić” zarówno wartości europejskie jak i wartości kulturalne w ramach lekcji języka, historii, wiedzy o społeczeństwie. Dlatego też organizacje przez nas wybrane będą dla nas kapitałem z którego chętnie skorzystamy. Organizacje organizują zarówno wsparcie językowe przed wyjazdem oraz przygotowanie kulturowe, oba w wygodnej formule krótkich spotkań online poświęconych poszczególnym zagadnieniom takim jak kulinaria, historia regionu, czy specyfika społeczności. Spotkania te mogą odbywać się zarówno na platformie partnera jak i na używanym przez szkole pakiecie Microsoft. Wszystkie spotkania będą nagrane i udostępnione w formie filmów na platformach streamingowych (np. YouTube). Wybór organizacji z doświadczeniem w realizacji szkoleń wpisujących się w standard programu Erasmus+ daje możliwość oparciu się na doświadczeniu w wypełnianiu formalności jak również uzyskaniu od partnerów dobrych praktyk na temat prowadzenia i dokumentowania projektów międzynarodowych.
CELE PROJEKTU Zwiększenie liczby nauczycieli i pracowników administracyjnych posługujących się językiem angielskim. Poznanie nowych narzędzi cyfrowych do pracy z uczniami oraz organizacji pracy zespołu w szkole. Poznanie nowych narzędzi do aktywizacji, motywacji uczniów do nauki oraz do społecznej działalności pozaszkolnej. Wdrożenie nowych procedur na poziomie szkoły.
PLANOWANE KURSY
Kursy językowe: przełamanie bariery językowej, przede wszystkim blokady werbalnej. Dużym krokiem naprzód będzie dla nas posiadanie kadry, która nie będzie miała problemów ze swobodnym używaniem języka angielskiego.
Kurs aktywizacji i motywacji uczniów: zdobycie konkretnych i aplikowalnych narzędzi, metodologii i pomysłów na zwiększenie aktywności uczniowskiej. Dwa główne cele tego kursu to zdobycie wiedzy, która umożliwi wprowadzenie w szkole nowych i atrakcyjnych form aktywności społecznej oraz zwiększenie motywacji uczniów do pracy.
Kurs ICT: zdobycie konkretnej wiedzy na tematy konfiguracji i wykorzystania narzędzi ICT do pracy z uczniami oraz zwiększających wydajność pracy całej placówki.
Kurs kompetencji osobistych: podniesienie kompetencji komunikacyjnych, facylitacyjnych, wywierania wpływu na uczniów i przeciwdziałaniu przemocy, manipulacji i szerzeniu się fake newsów.
Wyjazd do Martina Franca od 29 września do 6 października 2023
W dniu 29 września 2023 r. nasza grupa: Dyrekcja Ewa Sadlak, Karolina Balicka, Izabela Sadowska, Sebastian Kozicki, Robert Labudda rozpoczęła realizację projektu Erasmus plus. Nasz lot z Warszawy do Bari trwał 2 godziny i 15 minut. Przelecieliśmy pół Europy z Polski (Warszawa) przez Słowację, Węgry, Chorwację, Bośnię i Hercegowinę, Morze Adriatyckie i wylądowaliśmy we Włoszech w mieście Bari. Każdego dnia pilnie szlifowaliśmy język angielski z naszą lektorką Silvią podczas zajęć w szkole „Cultura a dintorni” w Martina Franca. Martina Franca to przede wszystkim niezliczona ilość pięknych, urokliwych i nietuzinkowych restauracji. Podróżowaliśmy i zwiedzaliśmy najciekawsze zakątki Apulii. Zwiedziliśmy Alberobello, miasto 1400 domków trulli ze skały wapiennej, Locorotondo, miasteczko które wznosi się nad malowniczą Doliną Valle d’Itria pośród gajów oliwnych, winnic. Kolejnego dnia swoim urokiem urzekło nas miasteczko Polignano a Mare, które wyglądało jakby wyrosło na skalistych klifach krasowych tuż nad turkusową taflą Adriatyku. Taranto, natomiast to miasto nad morzem Jońskim, naszym zdaniem to taka trochę włoska Hawana. Nauka języka angielskiego w otoczeniu malowniczych zakątków Włoch, promienie słońca, szum morskich fal, złocisty piasek i delikatna morska bryza, przepiękne wąskie, kręte uliczki włoskiej starówki zostaną w naszej pamięci na zawsze.
Wyjazd do Martina Franca od 4 do 11 listopada 2023
W ramach projektu „Erasmus+. Mobilność kadry edukacji szkolnej” w dniach 04-11.11. 2023 roku grupa dziesięciu nauczycieli SLO im. R. Traugutta przebywała we Włoszech w miejscowości Martina Franca i brała udział w zajęciach „ Cultura e dintorni” w Scuola di Lingua. Wyjazd ten miał na celu rozwój umiejętności językowych, a także zapoznanie się z kulturą regionu Apulii oraz możliwościami oferowanymi przez projekt Erasmus. Zajęcia odbywały się w szkole językowej w dwóch grupach pod opieką włoskich nauczycieli, którzy pełnili również funkcję przewodników po regionie. Na specjalną prośbę uczestników projektu odbywały się również ćwiczenia z podstaw języka włoskiego, które okazywały się niezwykle przydatne w porozumiewaniu się w czasie zwiedzania okolic Martina Franca. Uwagę zwiedzających z pewnością przykuły baśniowe domki trulli, urokliwe uliczki starego Tarentu, a także zjawiskowa zatoczka w Polignano a Mare. Miasto świętego Marcina pozwoliło również zobaczyć tradycyjne włoskie obchody święta patrona połączone z procesjami średniowiecznych bractw religijnych. Dzięki udziałowi w projekcie udało się rozwinąć umiejętności językowe jego uczestników, a także mieli oni możliwość poznać uroki południowego regionu Włoch.
Wyjazd na Maltę od 24 lutego do 2 marca 2024
W dniach 24.02-02.03.2024 grupa ośmiu nauczycielek i nauczycieli wybranych przez panią dyrektor Ewę Sadlak wzięła udział w wyjeździe szkoleniowym na Maltę. Wyjazd zorganizowany był w ramach projektu „Erasmus+. Mobilność kadry edukacji szkolnej”, koordynowanego przez nauczycielkę języka angielskiego p. Iwonę Załęcką. Nauczyciele na tydzień zostali słuchaczami szkoły językowej Alpha School of English, w której przydzielono ich do trzech grup w zależności od stopnia znajomości języka angielskiego. Zajęcia były bardzo intensywne, a zdobyte umiejętności mogli od razu sprawdzić w praktyce podczas popołudniowego zwiedzania Malty.
Wyjazd do Walencji od 7 do 12 kwietnia 2024
Walencja – miasto w środkowo-wschodniej Hiszpanii, nad Morzem Śródziemnym. Stolica prowincji i wspólnoty autonomicznej o tej samej nazwie. Walencja znajduje się w strefie klimatu subtropikalnego, co czyni miasto idealnym celem podróżniczym przez cały rok. Lato w Walencji jest bowiem upalne, a zimy bardzo łagodne i słoneczne. Nauczyciele SLO im. R. Traugutta w Zgierzu – p. Ewa Sadlak, p. Joanna Tomczak, p. Katarzyna Wojcieszek, p. Robert Adamczewski, p. Robert Labudda pod czujnym okiem prowadzącej – Anny Venuto – uczestniczyli w zajęciach związanych z technologią informatyczną. Poznali wiele narzędzi, które wykorzystają z pewnością na lekcjach m. in. Kahoot, Classroom, a nawet sposób na stworzenie własnego Escape Room’u. Nasi kursanci w Walencji zwiedzili ponadto fantastyczne miejsca – Oceanarium, Miasteczko Sztuki i Nauki, Centrum Miasta – Katedrę -Bazylikę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w hiszpańskiej Walencji znaną jako miejsce, gdzie według tradycji przechowywany jest Święty Graal, Muzeum Fallas oraz Giełdę Jedwabiu.
Wyjazd do Martina Franca od 13 do 20 kwietnia 2024
W dniach od 13.04 do 20.04. 2024 r. dwie nauczycielki z SLO- Panie Żaneta Gazewska i Sylwia Matejczyk uczestniczyły w Job Shadowing na terenie Martina Franca. Wyjazd służył obserwacji pracy i metod nauczania w Istituto di Istruzione Secondaria Superiore Leonardo da Vinci . Spotkanie z włoskimi pedagogami, zaowocowało zapoznaniem z warunkami realizacji kształcenia, systemu i zasad oceniania oraz wymianą doświadczeń. Bardzo interesująco wypadło porównanie systemu edukacji w Polsce i w we Włoszech. Obserwacja zajęć lekcyjnych, bazy oraz zaplecza placówki przebiegła pomyślnie. Szkołę i grono pedagogiczne reprezentowali Pani Dyrektor Anna Maria Portulano oraz Pan wice dyrektor Francesko Magno, którzy byli bardzo otwarci na dalszą współpracę partnerską. Działania w ramach Job shadowing pełnią istotną funkcję w rozwoju kompetencji nauczycieli SLO oraz skutecznie podnoszę skuteczność realizacji działań w ramach Erasmus +. W czasie wolnym od zajęć, Panie podziwiały uroki Martina Franca oraz przepięknych okolicznych miasteczek Locorotondo, Alberobello, Ostuni, Monopoli, Torre Canne oraz jedynej i niepowtarzalnej Matery.
Nasza szkoła daje młodzieży możliwość rozwoju poprzez wykorzystywanie na zajęciach dodatkowych pomocy dydaktycznych. Aktualnie posiadamy: 48 laptopów, 71 komputerów, 10 tabletów, 4 tablice interaktywne, 24 projektory, 22 drukarki, 20 przenośnych magnetofonów z możliwością podłączenia słuchawek do nauki języków obcych, 8 odtwarzaczy DVD, lupy oraz mikroskop. Uczniowie korzystają również z w pełni wyposażonych sali lekcyjnych oraz sali gimnastycznej.
Dzięki pomocom dydaktycznym zakupionym w ramach programu „Aktywna tablica”, uczniowie będą mogli rozwijać swoje kompetencje. Zajęcia zyskają na wartości dzięki dodatkowym materiałom audiowizualnym i prezentacjom. Młodzież bardziej zaangażuje się w lekcje, dzięki czemu nauka stanie się dla nich przyjemniejsza a co za tym idzie bardziej efektywna. Jak wiadomo, młodzież chętniej korzysta z nowinek technicznych, dlatego zastąpimy tradycyjne tablice monitorami, dzięki czemu lepiej skupimy uwagę młodzieży a szeroki wybór funkcji pozwoli nauczycielom na prowadzenie ciekawszych zajęć. Na lekcjach również zadbamy o to, żeby monitory były wykorzystywane do kontaktu z prasą. Zwrócimy uwagę na praktykę – uczniowie będą prowadzić wideokonferencje. Monitory wzmocnią również rozwój kreatywności – uczniowie będą ćwiczyć na nich umiejętność rysowania. Pomoce zakupione w ramach programu sprawią, że staniemy się szkołą nowoczesną a sposób nauczania będzie bardziej innowacyjny.
17 września klasa 3a brała udział w zajęciach na Wydziale Farmacji. Ćwiczenia odbyły się w Katedrze Farmakognozy i Katedrze Farmacji Stosowanej. Uczniowie zapoznali się z lekami pochodzenia roślinnego, z techniką chromatografii, wykrywali też flawonoidy oraz wykonywali emulsje, kremy i tabletki. Zdjęcia dokumentują ich kolejną przygodę z Uniwersytetem Medycznym.
W dniu 29 X 2015 r. młodzież z klasy 1a i 2a o profilu biologiczno-chemicznym uczestniczyła w wykładach na temat geotermii w ramach nowego projektu edukacyjnego „Geotermia z klasą”.
Wykłady prowadzili: p. dr Karolina Smętkiewicz i dr Ryszard Kaliński z Uniejowa. Celem projektu jest wykształcenie postaw proekologicznych związanych szczególnie z oszczędzaniem wody i racjonalnym jej wykorzystaniem.
Projekt jest współfinansowany z dotacji WFOŚiGW w Łodzi oraz ze środków własnych „Geotermii Uniejów im. Stanisława Olasa”. Na wykłady przybyła również p. Małgorzata Andrzejewska zast. Naczelnika Wydziału Edukacji i Młodzieży w Zgierzu. Kontynuacją projektu będzie udział naszej młodzieży w licznych konkursach zaproponowanych przez wykładowców.
22 kwietnia 2a świętowała Dzień Ziemi w terenie. Sprzyjała piękna pogoda i zaczynająca się po długiej i uciążliwej zimie wiosna. Tematem zajęć był ekosystem lądowy. Uczniowie badali parametry biotopu i elementy biocenozy lasu. Oprócz nauki było dużo zabawy i uśmiechu.
12 stycznia 2015 roku odbył się szkolny etap XXX Olimpiady Wiedzy Ekologicznej; polegał na rozwiązaniu 50 zadań testowych.
Najlepszy wynik uzyskała Malwina Baranowska z klasy 3a, będzie reprezentowała naszą szkołę w zawodach okręgowych w Łodzi na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ.
Naszą szkołę reprezentowały: Paulina Domińczak i Malwina Baranowska z klasy 3a oraz Marcelina Marciniak z klasy 2a. Do II etapu konkursu, który odbędzie się 10 grudnia 2014 r. zakwalifikowała się Paulina Domińczak.
27 listopada 2014 r. o godz. 13.00 odbyło się w SLO im. R. Traugutta uroczyste otwarcie ekopracowni utworzonej w ramach projektu
„Moja wymarzona ekopracownia„
– nazwa zadania: „Utworzenie ekopracowni w SLO im. R. Traugutta„.
Pracownia została wyposażona w wiele cennych pomocy dydaktycznych, które umożliwią ciekawą realizację autorskiego programu z ekologii oraz lekcje biologii i przyrody w nowym, zreformowanym liceum. Na otwarcie przybyli: Pani Prezydent Miasta Zgierza Iwona Wieczorek, p. Agnieszka Podstolska – Kierownik zespołu realizacji umów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, przedstawiciele Wydziału Pozyskiwania i Zarządzania Środkami Pomocowymi Urzędu Miasta Zgierza oraz lokalnej telewizji.
Młodzież z klasy 2a przedstawiła prezentacje i doświadczenia z wykorzystaniem zakupionych pomocy dydaktycznych.
Pracownia biologiczna została doposażona w cenne pomoce dydaktyczne dzięki udziałowi szkoły w projekcie ekologicznym, wygląda teraz estetyczniej, a lekcje są o wiele bardziej interesujące.
Na zdjęciach klasy 2a i 3a podczas zajęć ekologii i biologii.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Informacje o ciasteczkachZgoda