Spotkanie z geografią na Uniwersytecie Łódzkim WNG

PATRONAT UNIWERSYTETU ŁÓDZKIEGO WNG

Kontynuujemy cykl

„Spotkanie z geografią na Uniwersytecie Łódzkim WNG”

Kolejny wykład „Czy liczba rodzących się na świecie dzieci będzie spadać? prof. Anny Janiszewskiej

           W ramach odkrywania świata i podejmowania prób wyjaśniania aktualnych i ważnych zagadnień geograficznych kontynuujemy „Spotkanie           z geografią na WNG UŁ”. W dniu 22.01.2025 r. klasa 2B1 pod opieką p. Karoliny Balickiej i p. Barbary Andrzejczak  wysłuchała wykładu kierowanego  przede wszystkim do Uczniów klas drugich i Maturzystów. Wykład  Pani prof. Anny Janiszewskiej poświęcony został  zachowaniom prokreacyjnym ludności świata „Czy liczba rodzących się na świecie dzieci będzie spadać?” Pani profesor podjęła próbę wyjaśnienia zachowań prokreacyjnych ludności świata. W wykładzie poruszone zostały m.in. kwestie dotyczące rozrodczość (obok umieralności), która jest jednym z najważniejszych czynników przyrostu ludności w skali globalnej oraz zmian struktury wieku w poszczególnych regionach czy państwach. Liczba rodzących się dzieci czy wiek matki, czyli zachowania prokreacyjne zależą od czynników biologicznych i społecznych. Postępujący rozwój cywilizacyjny powoduje zmiany wzorca rozrodczości. Wzorzec ten jest silnie zróżnicowany na świecie. Kraje rozwijające się charakteryzują się nadal wysokim przyrostem naturalnym, natomiast w wielu krajach wysoko rozwiniętych przyrost jest niski lub następuje regres populacji. Zmiany zachowań prokreacyjnych następują pod wpływem przemian kulturowo-obyczajowych i technologicznych. W czasie wykładu zostały też zaprezentowane kraje, w których rodzi się najwięcej, jak i te, w których rodzi się najmniej dzieci oraz koncepcje opisujące przyczyny tego zróżnicowania.

Chłonęliśmy wiedzę geograficzną, analizowaliśmy wykresy, tabele, dane statystyczne, wyciągaliśmy precyzyjne wnioski  adekwatnie do wymagań maturalnych z zakresu rozszerzonego podstawy programowej geografii.

Czekamy na kolejne wykłady

Scroll to Top
Skip to content