Aktualności

„ZAKORZENIENI W POLSCE”  ze Srebrnym Wilkiem w olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii”

Projekt „Zakorzenieni w Polsce” realizowany przez naszych maturzystów z klasy 4b podczas Wielkiego Finału Olimpiady Zwolnieni z Teorii, został wyróżniony Srebrnym Wilkiem – nagrodą za najlepszy projekt społeczny w województwie łódzkim. Mają także na koncie nagrodę Brązowego Wilka, przyznawaną za najlepszy projekt w szkole.

Pracowali przez rok nad projektem, który służył rozwijaniu kompetencji społecznych. Celem projektu było łączenie pokoleń poprzez budowę drzew genealogicznych. Uczniowie przeprowadzili lekcje w klasach, w pierwszym półroczu roku szkolnego 2023/2024, każdy uczeń budował własne drzewo genealogiczne.
Będąc w klasie maturalnej, Karol Gazewski oraz Patrycja Podgórska w natłoku obowiązków związanych z nauką wytrwale realizowali inicjatywy, które przyniosły im tak wspaniałą nagrodę.  Przez te miesiące pracy przekazali uczniom Samorządowego Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta, a także innym osobom ogromną wiedzę w tematyce genealogii i poszukiwania przodków.
„Zwolnieni z Teorii” to największa olimpiada w Polsce, podczas której uczniowie organizują własne projekty społeczne. Każdy Finalista zdobywa certyfikat ceniony przez pracodawców na całym świecie. X edycja Olimpiady Zwolnieni z Teorii była rekordowa:  7466 finalistów i finalistek 1552 realizowanych projektów społecznych.
To wszystko nie udałoby się, gdyby nie wsparcie partnerów, pomocnych nauczycieli, a także opiekuna projektu p. Żanety Gazewskiej.
W trakcie realizacji projektu mogli liczyć na wsparcie ze strony nauczycieli Traugutta: p. Sylwii Matejczyk i p. Roberta Labuddy.
Szczególne podziękowania dla:
Prezydenta Miasta Zgierza Pana Przemysława Staniszewskiego,
Naczelnika Wydziału Edukacji i Młodzieży Pana Marka Lipca
oraz Młodzieżowej Rady Miasta Zgierza za dobre rady i możliwość zgłoszenia się o pomoc w każdej chwili.

Wielkie gratulacje!
Jesteście wzorem dla innych, życzymy Wam dalszych sukcesów!

Polsko – Niemiecka Współpraca Młodzieży

Od 9 do 13 maja 2024 roku młodzież z Samorządowego Liceum wraz ze swoimi niemieckimi rówieśnikami z Archenholdt Gymnasium z Berlina uczestniczyła w projekcie lingwistyczno-historyczno- kulturowym „Od Kopernika do Generalnego Gubernatorstwa”. Był to już trzeci wspólny projekt. Tym razem grupy spotkały się w Krakowie, gdzie w ciągu pięciu dni poznawały historię i kulturę Polski w historycznej stolicy państwa. Językiem projektu był język angielski, w którym odbywało się zwiedzanie, zajęcia integracyjne oraz komunikacja między uczestnikami projektu. Nasi niemieccy partnerzy mieli okazję zwiedzić jedno z najpiękniejszych polskich miast, lepiej poznać meandry wspólnej polsko-niemieckiej historii oraz spróbować tradycyjnej polskiej kuchni. I po raz kolejny było za krótko, bardzo intensywnie i bardzo interesująco. Projekt jest w znacznym stopniu finansowy ze środków Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży przy wkładzie własnym Urzędu Miasta Zgierza. Zachęcamy do odwiedzania naszej galerii.

Czytanie Konstytucji RP

3 maja na zaproszenie Towarzystwa Przyjaciół Zgierza oraz zgierskiego Oddziału ZNP wzięliśmy udział w wydarzeniu objętym patronatem Prezydenta Miasta „Zgierzanie czytają Konstytucję RP”. Konstytucja zostały odczytana przez przedstawicieli: Urzędu Miasta, duchowieństwa zgierskich kościołów, urzędów miejskich, partii politycznych, naszej szkoły, mieszkańców Zgierza oraz członków TPZ i ZNP.

Joanna Kapusta

Zakorzenieni w Polsce – podsumowanie projektu

Nasi maturzyści z klasy 4B Karol Gazewski oraz Patrycja Podgórska realizowali  w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, projekt „Zakorzenieni w Polsce”, który służył rozwijaniu kompetencji społecznych. Celem projektu było łączenie pokoleń poprzez budowę drzew genealogicznych. Uczniowie przeprowadzili lekcje w klasach ,w pierwszym semestrze roku szkolnego 2023/2024, każdy uczeń budował własne drzewo genealogiczne. Dzięki tworzeniu drzew genealogicznych uczniowie pogłębiali historię swoich przodków. Obudzono w nich chęć odkrywania dziejów swoich rodzin, w efekcie czego umocnili relacje z ich członkami, „zakorzenili się” w swojej rodzinie. Dodatkowo zorganizowali spotkanie dla Zgierskiego Klubu Seniora oraz uczniów szkoły mające na celu wzmocnienie relacji rodzinnych, pomoc przy budowie drzew genealogicznych. Uzyskali wsparcie ze strony Muzeum Miasta Zgierza, dzięki czemu udało się przeprowadzić dla uczniów naszej szkoły spacer poprowadzony przez pana Macieja Rubacha z działu Historii w Muzeum Miasta Zgierza po jednym z najstarszych cmentarzy w Zgierzu. Odbyła się lekcja muzealna,  gdzie uczniowie mogli poznać historię Zgierza i jego mieszkańców. Nawiązali współpracę ze Stowarzyszeniem Twoje Korzenie w Polsce z Krakowa, dzięki czemu przeprowadzono webinaria dla uczniów klas pierwszych Traugutta. Uczniowie mieli okazję poznać tajniki poszukiwania przodków oraz zasady gromadzenia informacji genealogicznych. Mało tego, prowadzili w naszym liceum kółko genealogiczne, podczas którego prowadzono dyskusje o problemach, które napotykali na swojej drodze podczas poszukiwania rodziny. Przeprowadzili wiele interaktywnych działań wśród lokalnej społeczności, które budziły chęć do ciągłego poszukiwania informacji, tak aby móc „zakorzenić” się w swojej rodzinie.

Projekt objęty był patronatem: Prezydenta Miasta Zgierza, TVP3, Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Miasta Zgierz, Stowarzyszenia Twoje Korzenie w Polsce, MyHeritage Polska oraz Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Zgierzu.

Maturzystów wspierali w działaniach nauczyciele SLO Traugutt:

 – p. Sylwia Matejczyk, która na swoich lekcjach przybliżała uczniom historie przodków, to dzięki Niej licealiści dowiadywali się o rozmaitościach genealogicznych: Jakie zawody istniały dawniej?, jak wyglądało życie codzienne przodków?

– p. Robert Labudda, prowadził zajęcia dla klas pierwszych w trakcie , których uczniowie mogli dowiedzieć się, jak projektować szablony drzew i jak je uzupełniać,

– p. Żaneta Gazewska, która była opiekunem projektu, pomagała w sprawach organizacyjnych oraz zainspirowała maturzystów do podjęcia pierwszych kroków w realizacji projektu. Pod jej czujnym okiem uczniowie klas pierwszych budowali własne drzewa genealogiczne.

Karol i Patrycja prowadzą również media społecznościowe na Facebooku: https://www.facebook.com/zakorzenieni.w.polsce oraz na Instagramie: https://www.instagram.com/zakorzenieni_w_polsce/ gdzie można zobaczyć postępy ich działań. 

23 maja w Warszawie odbędzie się uroczysta gala wielkiego finału X Edycji Olimpiady Zwolnieni z Teorii, gdzie będą walczyć o główną nagrodę, czyli Złotego Wilka. Projekt otrzymał nominację do tej prestiżowej nagrody spośród 1532 projektów.
Gratulujemy i życzymy powodzenia.

Warsztaty Medyczne w SLO

Mając w pamięci, jak liczna grupa naszych absolwentów dostała się w tym roku szkolnym na kierunki medyczne – lekarki, lekarsko-dentystyczny, położnictwo, pielęgniarstwo, fizjoterapię, analitykę medyczną czy ratownictwo, postanowiliśmy rozpowszechnić zawody medyczne wśród uczniów młodszych klas naszych biol-chemów. 16 kwietnia odbyły się warsztaty medyczne z szycia chirurgicznego oraz anatomii. Nasi uczniowie z klas biol-chem mogli przekonać się ile precyzji, wiedzy i cierpliwości potrzeba aby zaszyć ranę na skórze. Preparowali też oko, izolowali z niego soczewkę i mogli zaobserwować, że daje ona obraz pomniejszony i odwrócony Warsztaty medyczne przygotowane przez fachowy zespół specjalistów spodobał się uczniom jak i nauczycielom. W przyszłości zamierzamy kontynuować zajęcia, są one nie tylko formą praktycznego utrwalania podręcznika do biologii ale też promocją kierunków medycznych. Ciężka i wytrwała nauka w liceum jest bowiem kluczem do otrzymania indeksu na uczelnie medyczne w Polsce.

Maturzyści z Traugutta w edycji „OGARNIJ GEGRĘ” z Uniwersytetem Łódzkim Wydziałem Nauk Geograficznych

W sobotę 6 kwietnia 2024 r. maturzyści z klasy 4B szlifowali wiedzę geograficzną pod fachowym okiem wykładowców UŁ WNG dr Marii Adamczewskiej i dr Barbary Dzięcioł – Kurczoba „Jak prawidłowo rozwiązywać zadania i dobrze zdać maturę z geografii”. Zajęcia warsztatowe, arkusze maturalne, wybrane zagadnienie z wiedzy geograficznej, szereg cennych informacji, których nie znajdziemy w podręczniku to kopalnia wiedzy, która ułatwi przelanie wiedzy geograficznej na arkusz maturalny już 17 maja.

Karolina Balicka

Sztuka sepulkralna – wycieczka na Cmentarz Stare Powązki oraz Cmentarz Powązki Wojskowe

W czwartek 4 kwietnia 2024 uczniowie klasy 1B1 i 1C, a także założyciele projektu „Zakorzenieni w Polsce” Karol Gazewski i Patrycja Podgórska wyruszyli na wycieczkę do Warszawy. Pierwszym punktem był spacer po cmentarzu na Powązkach, gdzie z pomocą przewodnika uczniowie mieli okazję dowiedzieć się niesamowicie ciekawych informacji o zasłużonych Polakach pochowanych właśnie na tym cmentarzu. Następnie udali się na Stare Powązki, gdzie również dzięki przewodnikowi poznali historie znanych polskich sportowców, reżyserów, poetów, pisarzy, artystów, polityków i aktorów, lecz przede wszystkim powstańców. Wycieczka zakończyła się spacerem po warszawskim Starym Mieście i wizytą pod kolumną Zygmunta III Wazy. Opiekunowie prof. Żaneta Gazewska, prof. Karolina Balicka i prof. Robert Labudda zapewnili uczniom miłą atmosferę podczas wycieczki.

Patrycja Podgórska
Karol Gazewski

UROCZYSTE OTWARCIE NASZEJ WYMARZONEJ EKOPRACOWNI „Geo – Świat” odbyło się w dniu 21 marca 2024 r.


Na uroczystym otwarciu Ekopracowni „Geo -Świat” nie zabrakło wielu znamienitych gości. Wśród nich znaleźli się: Pani dr Monika Smusz – Kulesza wykładowca Uniwersytetu Łódzkiego Wydziału Prawa i Administracji, sędzia Sądu Okręgowego w Łodzi oraz ekspert międzynarodowy Rady Europy w zakresie prawa socjalnego, p.o. Komendant Posterunku Straży Leśnej Pan Dominik Szymański z Nadleśnictwa Grotniki, przedstawiciel Trójki Klasowej Rodziców klasy 1B1 Pani Joanna Gołek.
Goście zostali powitani przez Wiktorię Palmowską i Antoniego Przybyszewskiego, uczniów klasy 2B2, słowami Św. Jana Pawła II: „Stwórca chciał, aby człowiek obcował z przyrodą jako jej rozumny i szlachetny pan i stróż, a nie jako bezwzględny eksploatator”.
Bliska naszym sercom jest ochrona środowiska, miłość do świata roślin i zwierząt, chcemy oddychać czystym powietrzem, otaczać się pięknymi krajobrazami i chronić to, co zagrożone, aby dobro matki natury zachować dla przyszłych pokoleń. Dlatego, by egzystować w zgodzie z naturą i dla natury niezbędne jest edukowanie i podnoszenie świadomości ekologicznej naszego społeczeństwa. Aby skutecznie się kształcić niezbędna jest ekoedukacja i tak właśnie zrodził się pomysł powstania Ekopracowni „Geo – Świat” w naszym liceum w ramach konkursu „Nasze ekologiczne pracownie”, pracowni finansowanej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w kwocie 57. 000 zł i wkładu własnego Gminy Miasta Zgierza a całość inwestycji to koszt 60.000zł.
Ochrona środowiska w zgodzie z procesami ekologicznymi, jakie zachodzą w ekosystemach powinny być najważniejsze w dobie XXI wieku. Edukacja, elementy przyrody, ochrona środowiska, świadomość ekologiczna społeczeństwa to najważniejsze aspekty ówczesnych czasów, aby wykluczyć rabunkową działalność egzystencji ludzkiej na kuli ziemskiej. Najważniejsze jest zrozumienie podstawowych potrzeb przyrody, a co za tym idzie myślenie globalne i działanie lokalne. Niech ta myśl przyświeca nam i przyszłym pokoleniem przez całe życie.
Symboliczne przecięcie wstęgi w drzwiach nowoczesnej Ekopracowni „Geo -Świat” było kolejnym punktem uroczystości.
Następnie przyszedł czas na przemówienia, prelekcje, wykłady, prezentacje. Dyrektor SLO im. R. Traugutta w Zgierzu Pani Ewa Sadlak zwróciła uwagę na zasadność owej inwestycji, której nadrzędnym zadaniem jest rozwijanie w młodym człowieku wrażliwości na problemy środowiska. Pracownia geograficzna to miejsce w którym uczniowie zdobywają wiedzę, umiejętności i doświadczenie z zakresu nauk przyrodniczych. Edukacja szkolna o tematyce ekologicznej, geograficznej, biologicznej, przyrodniczej ma kształtować postawy proekologiczne, podnosić świadomość ekologiczną młodzieży jak i ich rodziców. Przybliżać ekologiczny model rodziny, kształtować nawyki i budować podwaliny przyszłego społeczeństwa, które będzie racjonalnie gospodarowało zasobami przyrody.
Pani dr Monika Smusz – Kulesza wykładowca UŁ Wydziału Prawa i Administracji, wygłosiła bardzo interesujący wykład na temat europejskich standardów prawa do edukacji. Prawo do edukacji jako podstawowe prawo człowieka, europejskie standardy prawa do edukacji, poruszony została kwestia znaczenia nauk przyrodniczych dla zrównoważonego rozwoju. Problem działania na rzecz klimatu jako jeden z priorytetów Unii Europejskiej, a także znaczenia geografii w procesie rekrutacji na Uniwersytecie Łódzkim. Wykład był skarbnicą wiedzy dla młodzieży naszego liceum.
Prelekcja p.o. Komendanta Posterunku Straży Leśnej Pana Dominika Szymańskiego z Nadleśnictwa Grotniki dotyczyła ekosystemów leśnych. Dowiedzieliśmy się o różnorodności zasobów leśnych, hodowli lasu, Regionalnym Banku Genów, szkółce leśnej, ochronie i użytkowaniu lasów i roli lasów jako zielonych płuc świata. Prelekcja zainspirowała naszą młodzież do udziału z zajęciach edukacyjnych w Szkółce Leśnej Nadleśnictwa Grotniki.
Pani Karolina Balicka nauczycielka geografii, autorka projektu przybliżyła problem edukacji młodzieży, podnoszenia świadomości ekologicznej, kształtowania postaw w procesie rozwoju gospodarczego i w procesie globalizacji biorąc pod uwagę racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody.
Powstanie ekologicznej pracowni „Geo -Świat” jest kwintesencją potrzeb uczniów z zakresu realizacji podstaw programowych nauk przyrodniczych. Wyposażenie pracowni w nowoczesny sprzęt multimedialny i nowe pomoce dydaktyczne do edukacji przedmiotów przyrodniczych i treści z ekologii i ochrony środowiska ułatwia proces dydaktyczny.
Nie zabrakło również prezentacji młodzieży, Antoni Przybyszewski z klasy ekonomiczno – językowej 2B2 przedstawił prezentację w ramach szkolnego projektu „Palcem po mapie” opowiedział o swoich najciekawszych podróżach po Europie, o miejscach, które są kolebką kultury, cudami przyrody, atrakcjami geograficznymi, zachwycają kulinariami i są najbardziej urokliwymi krajobrazami świata. Poczuliśmy się jak na wakacjach, było słonecznie, fale uderzały o klify, piasek złocił się w promieniach słońca przy delikatnym podmuchu wiatru.


Jeszcze raz Wszystkim dziękujemy.


Scroll to Top
Skip to content